Spel

    Jag och sambon har öppnat spelkonton på PAF.com. Nu under hockey VM så får du 100 kr att spela för. Vi har haft jättekul, och jättefel när vi har satsat våra 100 kr. Men jag har nu också insett hur lätt det är att bli spelberoende.

    Både jag och sambon brukar titta på Lyxfällan. Man får en känsla av att man faktiskt inte har det så dåligt ställt trots allt när man tittar på detta program. Nu i veckan visade dom ett par som bor ihop, och har gemensam ekonomi. Vad tjejen i förhållandet inte visste var att hennes sambo var spelberoende. Han spelade bort 10 000 kr i månaden.

    Han hade högt flygande planer på hur han skulle tjäna en massa pengar, dom skulle flytta utomlands och leva lyxliv nere på Rivieran. Han sa till sin flickvän att han skulle öppna ett företag, en exportfirma, eller om det var import. Det spelar mindre roll vilket det var. Dom skulle antingen hämta eller lämna varor till Gambia. I mina öron så låter det inte ens som en bra idé att köra varor mellan Gambia och Sverige. Nu kanske Gambia har en stor export marknad, men jag kan inte komma på en enda vara som kommer från Gambia. Vad ska man skicka till Gambia som inte andra bolag redan skickar. Det är ju inte så att killen kunde börja skicka ner bilar, så som Volvo eller Saab, det fixar nog en större firma än en nyöppnad firma i Sverige.

    Han bad henne om pengar, eftersom han hade sagt upp sig från sitt jobb, både för att det var ett tråkigt jobb, (sorry synd, men gillar man att äta så är det bara att behålla sitt jobb tills man har ett nytt jobb, eller i alla fall en ny inkomst), och för att starta en av sina många firmor. Hon tjänade inte så otroligt bra med pengar, så hon tog ena sms-lånet efter det andra. Dom hade en gemensam inkomst på drygt 10 000, och hade akuta räkningar hos inkasso samt kronofogden för över 30 000, jag tror till och med att det var närmare 40 000.

    Han hade ljugit om pengar, bad henne om pengar till cigaretter, men stack till en Jack Vegas maskin och spelade bort dom, han sa att han hade tappat 500-hundringen han fått, men i själva verket hade han spelat bort den. Ena lögnen efter den andra. Och allt detta nystades upp i TV. Man såg besvikelsen i tjejens ögon, och man kände nästan hur bedragen hon kände sig. Där var en person hon litade på, som hon en gång i tiden velat spendera resten av sitt liv med, och få höra hur mycket han ljugit för henne.

    Och som om det inte var nog, då får hon dessutom reda på hur mycket han kostat henne. Sms-lån har en ränta på 120-250%, det betyder att om du lånar 100 kr, så ska du betala tillbaka 350 kr, på en månad. Jag tyckte att VISA, IKEA och alla andra småkrediter tog ut ockerräntor med sina 17-20%. När dom räknat ihop alla hennes olika lån och småkrediter så landade hon på 160 000.

    Jag och sambon köpte vårat radhus för 70 000. Vårat billån och bolån tillsammans uppgår inte till 160 000. Visst vi bor inte i en världsmetropol, eller ens i närheten av en. Men hon har en större skuld hos banken som hon inte fått ut en pryl för, än vad jag och sambon har med radhus och billån. Det är lite chockerande. I alla fall i mina ögon.

    Det jag tänkte på när såg detta avsnitt var hur viktigt det är att man kommunicerar, och att man pratar samma språk. 99% av alla förhållanden spricker pga 2 olika skäl. Sex eller pengar. I nästan alla fall så kan man spåra problemen till ett av dessa två skäl, ibland en kombination av båda. Än så länge så ser jag och sambon lika på hur vi hanterar våra inkomster och våra utgifter. Först alla räkningar, sen handlar vi mat & blöjor åt samtliga som bor under vårt tak, även djuren, sen fyller vi på tanken i bilen, SEN kan jag och sambon roa oss med de pengar som blir över. Blir det 100 kr över, eller 5000 spelar mindre roll för oss, så länge vi inte står på minus. Vi har gjort upp en plan där vi kan vara helt skuldfria inom 10 år. Jag hoppas att vi kommer lyckas med den planen.

    Nu ska jag roa mig kungligt med att hänga tvätten.

Tjingeling i blåbärsskogen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0