Mina lyckliga barn

    Förra sommaren hade vårt äldsta troll lärt sig gå. Han tultade runt som vilken 1 åring som helst. Föll på näsan titt som tätt, och var inte så nogräknad med var han satte sina knubbiga små händer. Han gillade även att känna saker mosas i sina små händer, känna hur det rann mellan sina knubbiga små fingrar.    
   
    Min svärmor sa till mig att skitiga barn är lyckliga barn, och jag tänkte: Jag önskar att mitt barn vore lite mindre lyckligt, och lite mer rent. Han hade nästan alltid en ring av smuts runt munnen, händerna var grådaskiga av smuts, jord och jag tror inte jag vill veta mer.
   
    Eftersom vi vid det tillfället hade 3 pälsdjur (1 stor hund och 2 katter) så var han konstant hårig. Det spelade ingen roll hur mycket vi än dammsög och städade, det fanns alltid hår som ville till vår son.
   
    Denna vår har vi två överlyckliga barn. Den stora håller på att lära sig äta själv. Det går, men inte snabbt och inte bra. Golvet (och därmed hunden) får ibland mer mat än sonen. Han är kladdig och smutsig, jämt. Jag önskar fortfarande att han var lite mindre lycklig och lite mer ren.
       
    Vår yngsta måste närma sig nirvana av ren lycka, så smutsig och skitig som han är. Han håller på att få sina första tänder, och dregglar vårfloder. I dessa vårfloder så fastnar hår mer än gärna. Eftersom han inte kan krypa ordentligt, utan ålar/hasar sig fram, så blir hans kläder dragna på golvet, och resultatet är en skitig liten unge. Jag funderar på att sy en dräkt åt honom i microfiber, så kan han hjälpa sina stackars föräldrar att hålla rent här hemma. Och jag tänker för mig själv: Jag önskar att du vore lite mindre lycklig, och lite mer ren.

    För min egen del tror jag att det är bra terapi att ha två små barn. Jag lär mig leva med kladdiga händer, spyor och näsor som rinner. Jag lär mig att det är okay att jag inte hinner torka näsorna alla gånger som det rinner, och att en liten hand åker upp och torkar den, smetar ut snor i hela ansiktet.

    Jag lär mig att det är okay att ha köksbordet impregnerat i smör och kaviar. Jag ser att min äldsta är lycklig när ansiktet glänser av smör, och hela ungen luktar fisk. Jag vet också att det inte är någon idé att torka rent honom eller bordet förrens han har ätit klart. Det blir bara skitit och glansigt på en gång i alla fall.

    Mina barn lär mig att det är roligare att hoppa i vattenpölar och bli smutsig om kläderna än att diska. Att se det vackra i nuet, och inte oroa mig så mycket för att det stökigt hemma, eller att disken står och väntar. Att det är kul att gunga så högt att det känns som att man flyger. Att åka rutchkana och känna pirret i magen vid det lilla guppet. Att ordspråket: Hellre lite skit i hörna, än ett rent helvete, verkligen är sant.

    Nu ska jag gå och kolla på sista perioden i hockey, Sverige mot Tjeckien, och det står 1-1. Riktigt spännande med andra ord.

Hej svejs lingonfejs

Kommentarer
Postat av: blondiie

sååå sant!!!
Känns som mina ord...
Ta patent p microtyget bara, annars gör jag det, fatta stålarna vi kan tjäna!!!

2008-05-14 @ 23:39:21
URL: http://blondiies.blogg.se
Postat av: Gammelmoster

hehehe..jag håller med, lite mindre lycklig, lite mera ren...då skulle tvättmaskinen iofs få mindre motion, och frågan är vad den skulle tycka om det... Kram//jag

2008-05-15 @ 20:31:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0