Korkade människor

    Vi alla känner människor som är rejält korkade, eller så jobbar vi med dom. Jag menar inte att dom är korkade som lämnar sina saker lite överallt, och aldrig kommer ihåg vart nycklarna tog vägen, eller glasögonen. Jag pratar om människor som är så korkade att dom måste tänka för att komma ihåg att andas. Jag har jobbat med några sådana människor, jag känner några också.

    Det här är inga människor man i vanliga fall umgås med, men ibland måste man, om det är pga jobb, eller att dom är kompisar till ens egna kompisar. Men på något vis har dom näslat sig in i ens vardag.

    Jag anser att jag är normal intelligent. Jag är varken superkorkad eller supersmart. Jag är tillräckligt smart för att min vardag ska fungera. Det övergår mitt förstånd hur dessa människor kan få sin vardag att fungera över huvudtaget. Jag ska ge er några exempel på vad jag menar med korkade människor.

    Exempel ett är en kvinna på 40+. Hon jobbade på en faktura avdelning på ett medelstort till stort förtag. Hon pratade med en kund som inte kunde svenska. Den biten av konversationen jag hörde lät så här:
-You have to pay your faktura on time.
-No, in Sweden you have to pay moms.
Hon pratade även väldigt högt, ungefär som att tanken bakom det hela var: han kan inte svenska, men om jag pratar nog högt så förstår han mig i alla fall. Jag förklarade för denna kvinna att faktura på engelska heter invoice eller bill, och moms är tax. Jaha fick jag till svar, men vid nästa samtal lät det precis likadant.

Ett annat exempel med samma kvinna, var en morgon när vi kom till kontoret. Kvällen innan hade IT-avdelningen gjort en genomgång av databasen, och ALLA datorer på kontoret var avstängda. Kvinnan satte sig vid sitt skrivbord, slog på skärmen och tryckte till på mellanslagsknappen. Ingenting händer. Hon puttar till musen. Fortfarande ingenting. Hon slår på och av skärmen, ger mellanslagsknappen en smäll. Inte ett smack händer. När hon har gått igenom proceduren ett par gånger, och börjar bli lite frustrerad, och jag väldigt nyfiken, så frågar jag henne vad hon gör. Försöker få igång min dator, men den är trasig fick jag till svar. Jag förklarar för henne att datorerna stängdes av igår, och att hon måste slå på datorn. Den är på, fräser hon tillbaka, titta själv, knappen lyser ju, säger hon och pekar på skärmen. Jag tittar på henne och förklarar att det där är indikatorn att skärmen är på, inte att datorn är igång, jag visar henne vart själva hårddisken är, säger åt henne att trycker på powerknappen där, så bör nog hennes dator fungera precis så som den alltid gjort. Hon böjer sig fram och ögonen blir stora som tefat när hon ser att det finns en del till som tillhör hennes dator, och att datorn sen fungerar när hon startat upp den så som jag förklarade.
   
    På samma kontor hade vi en annan kvinna som inte heller hade alltför många fungerade kopplingar i sin hjärna. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag förklarade för henne att äntligen och egentligen är två olika ord, som har två olika betydelser. Jag förklarade även vad orden betyder, och hur man ska använda dom. Sen när det var dags för kunder att få påminnelser på fakturor som dom inte betalat, så kunde man höra denna kvinna förklara för kunderna:
-Äntligen du måste betala din faktura i tid.


    En annan favorit jag hörde för inte så länge sen var: Om du skjutsar någon som är lagligt full då kan du förlora ditt körkort. Personen kunde inte förklara varför inte polisen stod vid krogen och beslagtog alla taxikörkort.

    Ja ja, nog om korkade människor, nu ska jag ta hand om mina troll.

Vi kanske syns ikväll.
Tjingeling tills vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0