Boden

Jag bor i Boden, det är Sveriges militärtätaste stad. Detta trots alla nedskärningar, och nedskärningarna märks tydligt här i Boden.

Lite kort om denna stad. Den kallas garnisions staden Boden. Det har funnits ett flertal regementen här i staden, många är nu nerlagda, och dessa områden är numera civila. Det betyder att man kan gå och fika, eller handla godis där en gång militärer har tränats, eller sovit. Jag kan tyvärr inte tillräckligt om militärhistorian i denna stad för att göra den rättvisa.

Inte långt ifrån där jag bor ligger Försvarsmuséet. Där har dom tagit in olika militärfordon. En del saker man kan få se (helt gratis vill jag tillägga), är olika stridsfordon, lastbilar, pontoner som ingenjörerna bygger broar av, samt luftvärnskanoner. Ganska intressant, tycker jag. Det finns ett fordon vars kanon har en räckvidd på 10 km, det är 1 mil, och den är inte GIGANTISK, utan i mina ögon väldigt liten för att ha en så pass lång räckvidd. Det fanns en annan som utvecklades för 1:a Världskriget. Den drogs på plats i 3 delar av totalt 22 hästar. Den hade speciella hjulskydd (har jag för mig att det stod på skylten), för att den inte skulle tryckas ner i marken av kraften när den sköt skott som väger 120 kg styck.

Vårt radhus ligger drygt 1 km från det närmaste regementet, och inte så mycket mer än 500 meter till det område där stridsfordon, pansarvagnar, bandvagnar och alla andra fordon har sina övningar. Detta medför att man ganska så ofta (ibland flera gånger i veckan) hör granateld, eller när bassarna skjuter med sina AK-5or. Jag hör det inte alltid för jag har lärt mig att solla bort det ljudet, men ibland hör man hur det smattrar till ordentligt. Nu i vintras hade dom antagligen en övning som medförde att det circulerade 2 stridsflygplan över staden, och vid ett annat tillfälle så var det ett flertal helikoptrar som flög. Ganska ofta ser man bandvagnar, men även olika pansarvagnar och stridsfordon åka runt på stadens gator.

Minst en gång (kan vara flera gånger) om året så är det stadsövningar. Det kan innebära att vi har militärer som står vakt vid ett gathörn inne i stan, japp mitt i stan, i full krigsmundering, vapen och hela köret. För lite mer än ett år sen så var det en samövning med förbanden här uppe, och hemvärnet, mitt i stan. Militärerna skulle skydda deltagarna i ett G8 möte, och hemvärnet var terrorister. På den tiden så bodde jag mitt i stan. Jag och sambon och sonen skulle gå ut och göra något på stan, eller om vi skulle åka någonstans, vi möts av att det står ett gäng militärer runt en bandvagn, bara 10-20 meter från portuppgången. En lite skrämmande syn när man kliver ut ur porten, och inte direkt vad man väntar sig.

Runt om Boden finns det även ett antal fästningar, jag har för mig att det är totalt 7 stycken. Det kan vara fler. Uppriktigt sagt så minns jag det inte riktigt. En av fästningarna har gjorts om till ett museum. I detta museum kan man få se hur militärerna bodde och levde när dom gjorde lumpen genom åren. Jag har för mig att det börjar någonstans på 1800-talet, sen går det fram till nästan nutid. Också väldigt intressant. Jag har dock inte varit in på detta museum sen oktober '04. En gång i tiden var det Bodens jobb att se till att ryssarna inte kunde invadera Sverige från norr, och även skydda stadskassan. Man skulle skeppa upp guldet till ett av de 7 fort/fästningar som är runt Boden. För att det skulle vara tryggt.

Med alla nedskärningar i försvaret så drabbas ju även Boden. Man har lagt ner ena regementet efter det andra. Ing3 är borta, likaså AF1 och A8. De två regementen som är kvar är I19 och S2, om jag inte missminner mig helt galet.

En helt underbar sak med Boden är att du har naturen nära inpå stadskärnan. Det tar mig ca 20-30 min att gå in till stadens centrum, med en tvillingbarnvagn, men jag har skogen runt knuten. Jag bor inte mer än 50 meter från Lule Älv, (vilket inte alltid är så trevligt, MASSOR av mygg).

Vad vill jag ha sagt med allt detta. Jo att politikerna inte tänker med hela hjärnan samtidigt. För samtidigt som Boden är den militärtätaste staden i hela Sverige, så skickas många av de asylsökande invandrarna hit. Inte något jag tycker är speciellt fiffigt. Inte för att jag inte tycker om invandrare, utan tvärtom.

Tänk att du kommer till Sverige för att du flyr undan krig och en förtryckande regim. Först och främst så kommer du från ett nära nog tropiskt klimat, och väl på Arlanda så huttrar du till. Sen förklarar dom att du ska ta ett till plan innan du är framme, eller ännu bättre, du ska sitta på ett tåg och skumpa i över 12 timmar. Väl framme i Boden så undrar du hur du ska överleva här på vintern. Det är september och du håller på att frysa sönder när det är 10-15 grader varmt. I januari/februari märker du att temperaturen sjunker till -30, och du börjar undra om helvetet har frusit över, och det är där du befinner dig. I alla fall på sommaren/hösten får du höra av några andra som också kommer från ditt hemland att i Sverige, i skogen finns det bär och svamp man kan plocka, som går att äta. Dom blåa bären är särskilt goda. Glad i hågen tar du en hink och beger dig ut i skogen. Du kan varken prata eller läsa svenska, så du missar skylten om att du är på väg in i ett övningsområde, och det är en övning som pågår. Helt plötsligt så står du öga mot öga med en pansarvagn. Hur skulle man må efter ett sånt möte om man kommer från ett krigsområde? Jag önskar att politikerna kunde tänka till en gång till över detta beslut att skicka hit asylsökande invandrare.

Vad vet jag, jag kan ha fel, men jag tycker inte att det är rätt mot de invandrare som kommer till denna vackra stad, och det är absolut inte rätt mot staden. Ingen av dessa parter får en ärlig chans.

Kommentarer
Postat av: Gammelmoster

S3 är det väl?!?!?!!

2008-05-12 @ 19:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0