Bensinpriset

Det går inte att komma ifrån att man märkt att bensinpriset har stigit. Ganska så rejält dessutom. Såg på text-tv för några dagar sen att man räknat ut att om Sverige ska kunna uppnå de EU mål för koldioxid utsläpp, som man har satt upp, så måste bensinpriset stiga till över 27 kr/l.

Jag måste säga att detta kommer inte att fungera i vårat samhälle. Jag bor inte i en storstad, utan jag bor i ett mindre samhälle i vårt avlånga land. Jag har bott i denna stad i snart 3 år, och jag har än så länge inte åkt med den lokala bussen. De gånger jag har åkt med länsbussen kan man räkna på båda händerna.
Jag och sambon tar bilen, eller så går vi, om vädret och avståndet tillåter. Vi tar även cykel eller fyrhjuling. Men vi är BEROENDE av vår bil. För att kunna handla måste vi ha bil. I vissa fall måste vi köra 4 mil, enkel väg för att handla. I storstäderna så går det lokalbussar tillräckligt ofta att man inte är beroende av bil på samma sätt som vi på glesbygden.

Vi har ett par bekanta som bor en bit utanför vår lilla stad. Ca 2 mil utanför. I deras by finns det inte en enda butik, för att handla mat måste dom köra 2 mil in till stan, och sen två mil hem. Det går en buss förbi detta samhälle, den går in till stan 1 gång per dag, och hem 1 gång per dag. På morgonen kl 8 kan du åka in till stan, OM bussen väljer att stanna. Bussen har åkt förbi vänninan med barnvagn 2 gånger. Om hon har läkarbesök som hon måste åka på, och bussen väljer att passera henne utan att stanna. Hur ska hon ta sig till detta läkarbesök utan bil?

Vi i glesbygden kommer att ta bilen, kanske inte precis lika ofta som vi gör idag, men ofta, hur dyr bensinen än blir. Just för att vi MÅSTE, inte för att vi VILL. Om staten nu vill uppnå dessa koldioxid mål, ta en titt på företagen, på fabrikerna och yrkesförarna. Kanske inte förarna, men i alla fall företaget som anställer förarna.

Kommentarer
Postat av: Gammelmoster

Du har så rätt....

2008-05-27 @ 09:07:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0