Barnuppfostran

Jag och sambon har väl inga direkta stenhårda regler för våra barn. Eller några har vi, men vi har inte ett strikt schema som vi följer varje dag, utan tar dagen lite som den kommer. De fasta regler vi har är:

  1. Gör inte illa djuren. Detta inkluderar att slå hunden, dra honom i pälsen, peta i ögon, dra i svansen, peta i näsan, ta hans leksaker från honom, men är inte begränsat till hunden, även katten är inkluderad i denna kategori. Barnen får alltså inte slå katten, dra katten svansen eller öronen, eller benen heller för den delen. Detta resulterar i en arg mamma eller pappa, och en tillrättavisning.
  2. Man får inte leka med vitvarorna. Det innebär att man inte får ta inventarie av kylen, slå på och av diskmaskinen, slå på plattorna på spisen, men även klättring på spis är förbjudet, trycka på knapparna på tvättmaskinen, eller vrida på termostaten till tvättmaskinen. Samma gäller för elementen, total förbud mot att vrida på elementen, mamma och pappa vill inte basta eller frysa inomhus.
  3. Man får inte leka med elektronikvarorna. I den här kategorin hör tv, dvdspelare, playstation, men även hemtelefonen och mamma och pappas mobiler hemma, och även alla fjärrkontroller. Mamma och pappa blir upprörda när man byter kanal, stänger av tv, eller leker med fjärrkontrollen när dom ser på ett viktigt program. Dom blir lite sura om står och trycker på på/av knappen till dvdspelaren 14 gånger på raken. Men mest upprörda blir dom om man raderar saker på deras mobiler. Elkontakter hamnar nog i den här kategorin också, totalförbjud där med.
  4. Man får inte klättra/hoppa på möblerna. Det är här vi ser saker som förbud mot att klättra upp och sitta på bord, spelar ingen roll om det är vardagsrumsbordet eller köksbordet. Stå på stolarna, och klättra lite över rygg eller armstöd, klättra på fotöljen och hoppa på fotöljens armstöd. Klättra på trappgrinden och hoppa lite på den.
  5. Man får inte leka med kattlådan, eller hundens mat och vattenskålar. Hur mycket man än vill.
  6. Man får inte leka med knivar och saxar. Faktum är att mamma och pappa inte tillåter att man rör dom ens.

Jag tror att jag har fått med alla våra fasta regler. Andra saker tillkommer, eller försvinner från vår lista på saker som man inte bör göra. En ny som kommit upp. Man får inte bitas, eller sparka sin lillebror i huvudet.

Sen är vi en familj som tror på mutor. Önskat beteende kan och får mutas fram. Som till exempel.

Vår äldsta har varit ett matvrak fram tills den här vintern när han har varit drabbad av många långdragna förkylningar och även flera omgångar av magsjuka. Det har gjort att en pojke som var på god väg att äta oss ur huset, idag äter ganska så lite. I höstas såg en dag ut så här:
300 ml välling
1 stor tallrik gröt, något glas mjölk/juice/vatten, och någon smörgås
300 ml välling
1 stor portion middag (med flera glas vatten/mjölk/juice)
300 ml välling
Och vi har även kört in lite frukt och smörgås.

Nu ser dagen ut så här
300 ml välling
Frukost med oss (samma som ovan, men minus gröt)
lite frukt
4-5 skedar mat till middag
1 tallrik gröt/300 ml välling

En skillnad som jag inte tycker allt för mycket om, men men. Jag vill att han äter lite bättre vid middagen. Sååå vad är vår muta? En glasspinne eller annan efterrätt om han äter upp all mat. Vi har just börjat med det.
En favorit hos honom är att springa åt motsatt håll när vi ska till eller från bilen. En gång var vi på väg hem från parkeringen när han drog åt ett annat håll. Jag kom då på att jag höll i hans favoritgodis. Torkad frukt. Jag mutade honom. Tog upp lite frukt och gav honom, och han följde snällt efter mig. Inget tjafs, ingen gråt, bara ett ivrigt smaskande barn.
Än så länge fungerar vårt system, mutningar med lite gap och skrik mellan varven. När han blir lite äldre ska vi även för in time out. Han ska få sitta och lugna ner sig på en plats i lika många minuter som han är gammal. Det kommer ske vid tillfällen då han bryter mot våra fasta regler.

Vi har ju även gjort så att vi inte har tömt vårt hem på prylar, utan vi säger till vår son ajaj, och sen lyfter bort honom. Det funkar efter ca 300 gånger. Men nu har vi ett barn som för det mesta låter bli dvdspelaren (den hade vi urkopplad i ett halvår, den lyser upp i blått om man slår på den, och när den är avslagen så lyser en röd lampa, för mycket för att motstå för vår äldsta, han tröck på knappen tills jag trodde han skulle karpaltunnelsyndrom i handen), han låter bli våra (läs mina) böcker, och våra dvdfilmer.

Tro nu inte att vi har en liten ängel här hemma som lyssnar på vad vi säger. Nej då, vi har en fullt normal 2 årig pojke, med ett humör som får John McEnroe att se ut som Dalai Lama. Jag antar att man får de barn man förtjänar, men jag har ingen aning om vad jag kan ha gjort för att förtjäna det här, måste vara sambon. ;-)

Kram från mig, nu är det sängen som kallar på mig, och en bra bok förstås. Lazy bones av Mark Billingsham (tror jag han heter)

Kommentarer
Postat av: Shio

Läset det där med föräldrar med spännband osv.. min lillebror bar omkring på sin barnstol ( en sån man kan vända och gunga i) när han var 1½ och gjorde ALLT man inte får och kunde klättra upp överallt, hade pappa bara varit bra i ryggen hade han nog oxå borrat fast alla möbler =) ha det gött pöss

2008-05-08 @ 09:30:04
URL: http://blogg.aftonbladet.se/7244
Postat av: eddie

Hmmm...
Menar du att du var en liten ängel som barn???
Hmmm.... ELLER?
Kram Nani

2008-05-12 @ 10:54:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0