Fan va jag är bra ibland

Dom senaste två dagarna har jag faktiskt varit superduktig på att fixa här hemma. Jag har tvättat en massa tvätt, fixat disken, (inte alltför svårt när man har diskmaskin, men den ska ju fortfarande tömmas och fyllas med disk), torrmoppat golv, och jag har till och med hunnit laga mat en gång, och baka lite.

Och Blondiie, det är gott med broccoli i gratängen. Den hinner tina och lagas till. ;-)

Igår började jag med att fixa lite tvätt. Sen när sambon vaknat till liv gick han ut för att fixa vår fina söndergrävda gräsmatta. Han fick stå där med vattenslangen i över en timme för att vattna den. Lite väl drygt. Men då fick jag mig en snilleblixt. Vi har i lite över ett år snackat om att skaffa en cykel åt mig, och en cykelvagn att ha barnen i. Och Biltema har både och, och inte till hutlösa priser, utan ganska så humana priser.

Efter mycket lite övertalande så åkte vi iväg till Biltema, efter ett kort stopp hos sambons mamma för att hämta ett släp. Väl på Biltema började vi shoppa. Vi köpte en ny cykel åt mig, en cykelvagn, hjälmar åt pojkarna, lite smått och gott till trädgården.

När vi skulle prova ut hjälmarna till pojkarna insåg jag vilka stora huvuden våra barn har. Den äldre upplagan kunde ha small/medium i storlek på sin hjälm. Det var tydligen till barn i åldrarna 5-7 år, eller något sånt, och vår pojke har precis fyllt 2. Tur att han inte var såååå stor när han föddes. Då hade jag väl dött.

När det gällde cykel till mig, så fanns inte den cykeln jag hade hittat på nätet. Den var redan slutsåld, och dom skulle inte få in den igen. Bara att välja en annan. Utan fotbroms. Har inte haft fotbroms på över 20 år, skulle jag ha det nu, då skulle det ta tvärnit, och jag flyga över styret. Hittade en 26" cykel som var fin. Den var också slut, förutom dom två som redan var färdigmonterade. Bara att börja titta efter ytterligare en ny cykel. Men då sa en av gubbarna som jobbar där: Ta det här exemplaret, och vi tar bort monteringsavgiften på 250 kr. Tack sa vi och fortsatte shoppa.

När vi kom hem så satte vi fart och monterade ihop vagnen. Sen ut på en cykeltur, hela vägen hem till sambons mamma. Yngsta pojken somnade i vagnen, men i varje gupp vaknade han till och vart förbannad. När vi nästan var framme bad jag den stora pojken att hjälpa sin bror att få nappen. Vilken storebror han är. Han satt och pillade och hade sig för att lillebror skulle få nappen, och vid varje gupp tittade han på sin lillebror, hade han tappat nappen så tryckte han försiktigt in nappen igen. Då började mamma hjärtat nästan gråta. Han var så rar och försiktig med sin lillebror. Till skillnad från tidigare på dagen då han hade spöat honom med en leksak. :-D

Nu är sambon och barn borta och tittar på minibilracing. Det är fullvuxna karlar som kör radiostyrda bilar, runt runt runt runt runt en bana. Ungefär som Formel 1, fast med leksaksbilar (som för övrigt kostar 2500 kr eller mer). Själv njuter jag av ensamheten, läser en bra bok, Mari Jungstedts Den Inre Kretsen, och tvätta lite sängkläder. Jag tror att jag ska försöka våga mig på att hänga tvätten ute, det luktar så gott då.

Boken är för övrigt en kriminalroman. Väldigt bra. Utspelar sig på Gotland, allt finns med, kärleksaffärer, mord, arkeologi (Gotland har största samlingen arkeologiska fynd från Vikingatiden i Sverige, och världen), och mysterier. En välskriven roman i världsklass. Den kan jag rekommendera, trots att jag inte har läst klart den helt än. Har kanske 100 sidor kvar.

Ut i solen och njut, som jag.

Kommentarer
Postat av: Blondiie

Skoj att maten blev god! Skall med etsta med broccoli.

Hur fan cyklar man frivilligt? Skaffa körkort asg

Va sött att han passade sin lillebror, sånt får en ju tokvarm i hjärtat!

På tal om bilarna, det lät ju eh? hmmm, tja det lät ju. sköna vuxna karlar. kramis

2008-06-16 @ 16:33:17
URL: http://blondiies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0