Vad ska vi äta?

Vad ska vi äta verkar vara den ständiga frågan i vårt hushåll, vi har båda lika dålig fantasi, och barnen bidrar inte med många förslag.

När vi en gång ledsnade på att aldrig veta vad vi skulle äta, och sedan komma på det 20 min innan vi borde sätta oss vid bordet och äta vår överraskning, så gjorde jag och sambon en lista på olika matsedlar. Ett ambitiöst 3 veckors schema med olika maträtter. Vi såg framför oss hur vi skulle spara SÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket pengar, för nu planerade vi ju våra måltider, dessutom så skulle vi äta nyttigare, och även sluta äta kl 20. Åh så fint och så duktiga vi är. Vi riktigt klappade oss själva på ryggen åt vår egen fiffighet.

Istället för att äta ute 1 gång i veckan skulle vi numera endast äta ute 1 gång i månaden. Vi skulle ha matlådor i frysen, vi skulle även börja att göra puréer åt miniman när den tiden kom att han skulle börja med mat. Återigen klappade vi oss själva på ryggen och riktigt kände hur duktiga vi var.

Det höll i sig i 3 veckor, sen kom frågorna igen. Vad ska vi äta? På matsedeln står det köttbullar och makaroner, men jag orkar inte göra köttbullar. Ska vi äta pizza? Mmm jag orkar inte heller tänka ut något annat att äta. Ska du eller jag ringa?

MEN i torsdags fick jag ett anfall av duktighet, eller snålhet, välj själv. Jag gjorde egen fruktpuré åt den minsta. Jag själv röstar på snålhet. Varför betala 7-8 kr för en burk päronpuré när jag kan göra den själv. Sagt och gjort. Skalade 2 äpplen, 3 päron och juicen från 2 apelsiner. Ner med allt i en kastrull med vatten så det knappt täckte frukten. Kokade allt tills frukten var mjuk. Sen ner med mixern. Just det, ett par stänk kanel. Båda sönerna tycker om den. Alltså en hit, och billigare än nestlé eller semper vart det i alla fall.

Jag ska även prova på att göra en puré på hallon, jordgubbar och blåbär. Men först måste vi få till lite burkar igen.

Tjingeling från snåljåpen.

Kommentarer
Postat av: Gammelmoster

Det allra bästa amanda visste....mixa frusna hallon med en banan!!

Eller, frys in (tjocka) pureér i småbrödsformar på en plåt. När de är frusna, ös ner i en plastpåse!

Kramiz

2008-04-26 @ 21:29:26
Postat av: Jennie

Det var ett kanontips. Jag funderar även på att röra ner lite yoghurt i purén. Vi ser väl vad det blir för något här hemma.
Men något jox blir det i alla fall. :-D

2008-04-27 @ 00:35:04
URL: http://rovardotter1971.blogg.se
Postat av: blondiie

Jag dööööör av skratt!
Det låter ju som jag.
jag skrev til frukostschema, luchshema OCH kvällmatschema.
Det höll 3 dagar.
har däremot massa goda recept faktiskt. på bröd och soppor och annat smått å gott. Ring nästa gång, så säger jag vad du skall äta =)
Ett tips till.
Gå in på Arla.se å anmäl dig till deras mail. Då får man en gång om dagen tips på receåt, jag anmälde mig både till snabba, vegetariksa, billiga å nån mer, tog alla som fanns, vissa recept har varit kanon =) Sen lånade jag MASSA kokböcker på bibban. Där fanns med roliga recept. Men orka laga mat till 2 otacksamma barn. Bättre å göra mat dom äter, och då å då spexa tilldet. KRAM

2008-04-27 @ 12:19:55
URL: http://blondiies.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0