Smällare

Idag är det Valborgsmässoafton. Och de flesta ungdomar, och mer och mer barn, vill gärna ha smällare att få fyra av vid brasan. Det dom inte tänker på är de kroppsliga skador som felhanteringen av dessa smällare kan orsaka. Brännskador, hörselskador, sprängda fingrar osv.

Ni som köper smällare och raketer åt era barn, förklara gärna för mig varför ni tycker att det är okay att köpa dessa saker åt era barn när det finns en åldersgräns på just smällare och raketer. Är det för att barnen ska ha kul? Har barnen verkligen så roligt åt att få smälla av raketer och smällare för flera tusen?

En annan fråga jag gärna skulle vilja ha svar på, tänker ni på de människor och djur som är skotträdda när ni köper smällarna? Min svärmors hund är extremt skotträdd, hela tiden det smälls smällare ligger hon och gnäller under sängen, hon törs inte komma fram. Hon kissar hellre på sig än att ta sig ut från under sängen. Det tar flera dagar efter att smällarna har slutat låta innan hon törs gå ut utan att skaka av rädsla.
Sen finns det människor i vårat samhälle som har upplevt krig. När många av dom hör smällarna så återupplever dom den rädsla dom hade när dom bodde i sitt hemland, under krig. Tänk dig en liten 5-åring som hör smällarna, tror att det är krig, han eller hon tror säkert inte att det är bomber, men kanske granater eller vapeneld. Hur tror du det barnet mår? Eller om det är en 75 årig farmor eller farfar? Familjen kanske inte pratar svenska, dom kanske kom hit nyligen och vet inte att på Valborg i Sverige skjuter man ofarliga raketer.

Personligen tycker jag att det ska vara licence på att få skjuta av raketer och smällare. Att man inte ska få kunna köpa raketer och smällare hur som helst. Jag tycker att fyrverkerier kan vara vackert, men när jag tänker på hur många djur och människor som lider, så förlorar ändå fyrverkeriet all sin glans.

Innan ni går ut och spenderar era pengar på smällare och raketer, tänk två gånger på de djur och människor som kan komma att lida när ni "leker". Fundera en stund på om det är värt pengarna.

Ta det lugnt, och var försiktiga och ta vara på er denna Valborg.

Kommentarer
Postat av: blondiie

Kramar om sin jennie!
det är på förslag nu att man skall ha licence på smällare.
nu sklal jag snart på cortegen.
pöss på dej gumman

2008-04-30 @ 16:11:39
URL: http://blondiies.blogg.se
Postat av: Helle

Kikar in hos någon jag misstänker att jag tjötat med i nån av hubbarna nån gång ;)

2008-04-30 @ 16:23:54
URL: http://heahog.blogg.se
Postat av: Jennie

Hehehe förmodligen har vi ju det. Men det var ett tag sen man var in på dc. Har två små troll som tar upp all min tid.

2008-04-30 @ 22:02:42
URL: http://rovardotter1971.blogg.se
Postat av: Frans

Hejsan!
Håller med dig om dessa smällare som barn o ungdomar skjuter vilt med. Deras föräldrar som köper ut till dom borde tänka bättre. Det är hopplöst såhär vid valborg o inte minst vid nyårstid. Det skjuts o pangas efter julen o till nyårsnatten. Undra inte på att dom stackars djuren blir rädda o småbarnen. Jag är imot vad smällare heter. Har nästan blivit träffad av smällare. Det skulle inte förvåna om dessa föräldrar köper ut på bolaget till sina ungar.
Sen vill jag kommentera det ni skrev i familjeliv om handikappade. Jag tycker det var mycket bra skrivet av er där. Jag tycker det är kul o trevligt att höra när personer som din man jobbar eller har jobbat med handikappade. Det är helt underbara människor som gör det. Dom som får den hjälpen eller den kontakten eller bara det med att umgås känner en sån glädje o värme från din man o många andra som jobbar med handikappade. Jag har ett handikapp som heter Apertsyndrom. Man föds med detta syndrom. Jag har inge speciellt funktionshinder. Jag bor själv o jobbar. Jag är med i tre föreningar. Och där träffar jag både handikappade o icke handikappade. Det är kanon kul o trevligt jämt att träffas o umgås dom gånger föreningarna har träff. Många träffas mera privat oxå. Det sociala kontakten behövs. Jag ger er en stor ELOGE som jobbar med handikappade.
Ha det så gott o bra nu. Ha en jätte trevlig o skön sommar.

MvH
Frasse

2008-05-27 @ 18:29:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0