Nästa gång anlitar jag en städfirma

Idag bestämde sig jag och sambon för att vara duktiga. Vi skulle städa här hemma. Vi har ett berg av tvätt. (Har ju inte fått tummen ur arslet och tvättat på ca 1.5 vecka). Sen behövde vi dammsuga, yngsta pojken såg ut att behöva rakas varje gång man plockade upp honom från golvet. Men innan vi kunde börja med att städa så var vi tvugna att rensa golvet från leksaker.

Jag och sambon kavlade upp ärmarna, satte ut hunden på altanen, så han inte skulle vara i vägen. Jag vek undan all tvätt och samlade ihop all den tvätt som blivit smutsig under denna 1.5 vecka, medans sambon röjde undan alla leksaker. Han satte ut rubb och stubb på vår altan. För varje vända med smutstvätt (det är otroligt att någon som inte ens fyllt 1 eller 2 år kan generera SÅ otroligt mycket tvätt, det tog säkert 3-4 vändor med smutstvätt) så vart vardagsrummet tommare och tommare. Till slut fanns bara soffan, bordet och fotöljen kvar. Då tog han fram snabeldraken och dammsög ÖVERALLT. Han tog fram specialmunstycken och gjorde rent fotöljen (den enda möbeln hunden får vistas på). Sen vart golvet skurat, disken diskad, spis och diskbänk fick känna av sambons iver i att få ett rent hem. Det nästan plingade när solen tittade in för att han hade varit så nogrann.

Som om detta inte var nog, han ställer sig och fixar maten också. Det blev köttfärsbiffar á la balkan med kokt potatis och broccoli. Super gott. Det tyckte vår äldsta också.

Vi försöker lära honom att äta själv. Den biten går väl inte riktigt som vi tänkt. Han leker mer än han äter. Men men, ska den som ger sig. När han fick tallriken och glaset med vatten framför sig så slänger han sig över glaset. Skickar det i golvet 2 gånger innan sambon byter till spillfri mugg. Sonen är inte riktigt redo att börja dricka ur plastglas som ser ut som våra, och sambon ville att golven skulle vara rena i alla fall 12 timmar. Med glaset ur vägen så slänger sig sonen över tallriken med mat. Kör ner gaffeln i potatis en, och den andra näven gräver upp biffbitar. Stoppar hela munnen full med köttfärsbiff och ler med hela ansiktet. Slänger ut en del av potatisen på bordet. Bankar lite på det för att se om den är död. Plockar upp lite mer av biffarna och stoppar in i munnen. Grymtar på sitt neandertalssätt samtidigt som han pekar på knäckebrödet. Han får en bit smörgåsrån med smör. Gör nöjda ljud och börjar mumsa på rånet. Gräver lite i maten med handen som inte håller i rånet. Upptäcker att det är en ganska skön känsla när potatisen och broccolin pressas ut mellan dom små fingrarna. Tar en ny näve och pressar ut lite mer på bordet. Nu har han ätit upp smörgåsrånet och grymtar efter mer, samtidigt som man faktiskt har lyckats lura i honom en mun full med biff OCH potatis. Han får en bit knäckebröd, lägger den i tallriken, tar en ny näve potatis och broccoli blandning och mosar. Nu upptäcker han vad han har gjort. Man kan ju inte ha det så här smutsigt runt sig på bordet. Han puttar ner allt som var på bordet på det nyskurade golvet. Jag trodde att sambon skulle börja gråta vid det här laget. Sonen ser väldigt nöjd ut med sig själv, det är ju rent och fint på bordet. Nu får sonen syn på sina händer. Dom är ju fulla med potatis och broccoli mos. Så kan man ju inte ha det. Han torkar dom rena i håret. Han inspekterar händerna, och dom får godkännt. Visst det var lite potatis och broccoli kvar, men det syns ju knappt. Ren och fin, och mätt. Han sträcker sina händer mot mig och stönar. Hans kommando till mig som betyder, jag-är-klar-släpp-ner-mig-på-golvet-så-jag-kan-sprida-ut-mina-leksaker-överallt.

Nästa gång ska jag anlita en städfirma som städar åt oss. Dom slipper i alla fall se allt deras hårda slit omintetgöras på 15 min.

Kommentarer
Postat av: Blondiie

hahahaha, ja det slipper dom att se.
Jag har numera en smart strategi här hemma. allt ligger överst....
kram

2008-04-22 @ 12:21:03
URL: http://blondiies.blogg.se
Postat av: Nani

Ja, som man bäddar får man ligga. Hur var du, Jennie, som barn? Du gjorde i alla fall inte som din son. Du var i stället rädd för att bli smutsig om händerna. Så fort du blev det lilla minsta smutsig så räckte du fram handen för att bli tvättad. Du tyckte inte om att bli smutsig och det gör du inte nu heller.
Kram Nani

2008-04-23 @ 09:00:42
Postat av: Jennie

Så sant så sant. Det skulle ju inte skada om Lucas inte grisade sååååå mycket som han gör. Men men, det kommer så småning om.

2008-04-23 @ 13:32:54
URL: http://rovardotter1971.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0